Lücken in Free-Access Datenbanken

Lorena Delgado-Quiros, Isidro F. Aguillo, Alberto Martín-Martín, Emilio Delgado Lopez-Cozar, Enrique Orduña-Malea, José Luis Ortega: Why are these publications missing? Uncovering the
reasons behind the exclusion of documents in free-access scholarly database, Journal of the Association for Information Science and Technology 2023
untersuchen, warum free Access Akademische Datenbanken wissenschaftliche Publikationen nicht vollständig erfassen: “The results show that coverage differences are mainly caused by the way each service builds their databases. While classic bibliographic databases ingest almost the exact same content from Crossref (Lens and Scilit miss 0.1% and 0.2% of the records, respectively), academic search engines present lower coverage (Google Scholar does not find: 9.8%, Semantic Scholar: 10%, and Microsoft Academic: 12%). Coverage differences are mainly attributed to external factors, such as web accessibility and robot exclusion policies (39.2%–46%), and internal requirements that exclude secondary content (6.5%–11.6%).”

Handbuch Informationsfreiheit

Das Legal-Team von FragDenStaat hat ein Handbuch Informationsfreiheit erarbeitet, das auch als Open Access zugänglich ist. Der Inhalt:
Einleitung
Unsichtbare Infrastrukturen
Die Informationsfreiheit in der Europäischen Menschenrechtskonvention
Die Informationsfreiheit in der Aarhus-Konvention
Amtliche Informationen
Der Informationsbegriff nach den Umweltinformationsgesetzen
Der Informationsbegriff im VIG
Informationspflichtige Stellen
Besondere öffentliche Interessen
Geheimnisschutzvorschriften
Öffentliche Sicherheit
Verfahrensbezogene Ablehnungsgründe
Schutz personenbezogener Daten
Schutz des geistigen Eigentums und von Betriebs- oder Geschäftsgeheimnissen
Weitere Ablehnungsgründe
Verfahren
Kosten
Beauftragte für die Informationsfreiheit
Rechtsschutz
Veröffentlichungspflichten
Zugang zu Dokumenten der Europäischen Union

Digital Research Books

Die New York Public Library hat eine Suche über wissenschaftliche Bücher (“research books”), die entweder Public Domain oder unter Creative Commons Lizenz frei zugänglich sind, in Beta-Version veröffentlicht. “Digital Research Books Beta is an experimental project, now in early Beta testing, that collects digital versions of research books from many different sources, including Open Access publications, into one convenient place to search.”

Knowledge Extraction

Der Sammelband “Digital Writing Technologies in Higher Education. Theory, Research and Practice, Springer Cham 2023 ist als Open Access zugänglich. Ein Beitrag Fernando Benites: Information Retrieval and Knowledge Extraction for Academic Writing. Abstract: “The amount of unstructured scientific data in the form of documents, reports, papers, patents, and the like is exponentially increasing each year. Technological advances and their implementations emerge at a similarly fast pace, making for many disciplines a manual overview of interdisciplinary and relevant studies nearly impossible. Consequently, surveying large corpora of documents without any automation, i.e. information extraction systems, seems no longer feasible. Fortunately, most articles are now accessible through digital channels, enabling automatic information retrieval by large database systems. Popular examples of such systems are Google Scholar or Scopus. As they allow us to rapidly find relevant and high-quality citations and references to previous work, these systems are particularly valuable in academic writing. However, not all users are aware of the mechanisms underlying relevance sorting, which we will address in this chapter. For example, in addition to searching for specific terms, new tools facilitate the discovery of relevant studies by using synonyms as well as similar works/citations. The near future holds even better tools for the creation of surveys, such as automatic summary generation or automatic question-answering systems over large corpora. In this chapter, we will discuss the relevant technologies and systems and their use in the academic writing context.”

KI-Ressourcen

Tabellarisch wird eine Übersicht über KI-Ressourcen im Kontext von akademischen Lese- und Schreibprozessen wiedergegeben: Literaturrecherche, Textverstehen, Textproduktion, Tectbearbeitung/ -Korrektur, Feedback-Tools, Textklassifizierung, übergreifende Assistenzsysteme, Übersichten zu generativen KI-Tools. “Hier geben wir einen Überblick über KI-Tools im Kontext von akademischen Lese- und Schreibprozessen. Diese Liste erfüllt weder Werbezwecke noch sind damit Aussagen über die Qualität der jeweiligen Tools verbunden. Im Zuge der gegenwärtig rasanten Entwicklung KI-gestützter Software hat diese Übersicht auch keinen Anspruch auf Vollständigkeit, versteht sich aber als Living Document.”

https://www.vkkiwa.de/ki-ressourcen/

Mit KI Sprachen lernen

Das ETH Spin-​off Quazel hat eine App entwickelt, die es ermöglicht, durch Gespräche mit einer Künstlichen Intelligenz (KI) Fremdsprachen zu lernen. Der KI-​Tutor passt sich den Sprachkenntnissen der Nutzenden an und korrigiert ihre Fehler. Sie wird in einem Artikel der ETHZürich News vom Mai 2023 ausführlich beschrieben. Gratis erhältlich für Android und iPhone.

Buchseite 5 von 27
1 3 4 5 6 7 27